Bilim, Sanayi Ve Teknoloji Alanında Güncel Gelişmeler

Mars'a Gidiş Artık 70 Gün

Star Trek filmlerinde gördüğümüz itki sistemi sayesinde Mars’a gidiş artık 70 gün. Star Trek Elektromanyetik İtki sistemi bir zamanlar bizlere hayal olarak geliyordu. Aylardır süren sıcak tartışmalar ve sızdırılan belgeler sonrasında NASA’nın uzun süredir beklenilen Elektromanyetik Sürüş makalesi nihayet, bilim insanları tarafından incelendi ve yayınlandı. Görünen o ki bu ‘imkânsız’ itki sistemi çalışıyor. Hem NASA’nın hem de bağımsız araştırmacıların yaptığı testler, sürüşün bizi Ay’a dört saatte, Mars’a 70 günde Plüto’ya ise sadece 18 ayda eriştirebilecek bir gücü boşlukta oluşturabildiğini onayladı.
NASA ekibinin yaptığı incelemeler, elektromanyetik sürüşün, bu itkiyi sağlayabileceği hipotezini açıklıyor ve bu şu anki fizik kurallarıyla imkânsız görünen bir şey. Bu çok büyük bir dönüm noktası. Her ne kadar doğruluğu kesin olmasa da bu sonuca varılırken alınan tedbirlerin sağlam bulunduğu gösteriliyor.
Bu elektromanyetik sürüş ilk kez 1999’da Roger Shaywer tarafından ortaya atılan bir itki sistemiydi. Newton’un Etki-Tepki Yasası’na göre herhangi bir iticinin bir yöne momentum kazanabilmesi için itici gücün, zıt yönde olması gereklidir. Fakat bu yeni sistem kapalı bir sistem. Shawyer, ağır ve verimsiz roket yakıtları yerine bir koninin içerisinde mikrodalgaları ileri geri sektirerek, Mars’a 70 günde ulaşılabilecek güç üretilebileceğini iddia ediyordu. Bu itki sisteminin üzerinde araştırma yapan ekip, ileride yapılan testlerle daha da verimli olabileceğini belirtiyor.
NASA ekibinin aksine dünyadaki bilimsel çevreler bu konuya son derece şüpheci yaklaşıyor. Çünkü elektromanyetik sürüşü bilime aykırı görüyorlar. Bir sonraki adım bu sistemin uzayda test edilmesi olacak. Eylül ayında yapılmış olan elektromanteyik sürüşün önümüzdeki aylarda uzayda gerekleştirilmesi planlanıyor (www.cnnturk.com).

Güneş'in “Gezegen Yiyen” İkiz Kardeşi Bulundu

Bilim insanları, Dünya'dan 300 ışık yılı uzaklıkta, Güneş'e çok benzeyen ve çevresindeki gezegenleri "yiyen" bir yıldız keşfetti. "Astronomy and Astrophysics" dergisinde yayımlanan çalışma, Güneş'e "ikiz kardeşi kadar" benzeyen ve 6 milyar yaşında olduğu sanılan HIP 68468 adlı yıldızın, çevresindeki gezegenleri kendisine çekerek yuttuğunu ortaya koydu. Çalışmayı yürüten uluslararası ekipten Chicago Üniversitesi Öğretim Üyesi Jacob Bean, “Elde edilen bulgular, yakın gelecekte bir gün Güneş’in de Dünya’yı içine çekerek yok edeceği anlamına gelmiyor. Ancak yıldız sistemlerinin, gezegen sistemleri için benzer etkilere sahip olabileceğini görmemizi sağlıyor" dedi.
Yale Üniversitesinden Debra Ficher, “Bilgisayar simülasyonları, günümüzden milyarlarca yıl sonra, Merkür’ün gezegenler arası kütle çekim gücünün birikmesi sonucu Güneş tarafından yutulacağını gösteriyor" ifadesine yer verdi. HIP 68468 yıldızının yörüngesindeki gezegenleri yemesinin de bunun bir örneği olduğunu söyleyen Ficher, "Keşif, gezegen sistemlerinin şekillenmesi hakkındaki anlayışımızı derinleştiriyor.” yorumunu yaptı.
Şili'deki La Silla Rasathanesi'nde yer alan 3,6 metrelik teleskobu kullanan araştırmacılar, HIP 68468 yıldızının yörüngesinde biri Neptün’den yüzde 50, diğeri ise Dünya’dan 3 kat daha büyük iki gezegen tespit etti. Araştırmacılar, Dünya'dan 3 kat büyük gezegenin, çevresinde döndüğü HIP 68468 yıldızına çok yakın bir mesafede bulunduğu ve yörüngesindeki dönüşünü 3 günde tamamladığını belirledi.
Söz konusu iki gezegenin büyük olasılıkla gezegen sisteminin dış kısmından içe doğru çekildiğine işaret eden bilim adamları, sistemdeki diğer gezegenlerin ise ya HIP 68468 tarafından dışarı fırlatıldığını ya da yutulduğunu ileri sürdü. HIP 68468 yıldızının, ısıya dayanıklı metallerle dolu kayalık gezegenleri yuttuğu için yaşıtı bir yıldızdan 4 kat daha fazla lityum içerdiği kaydedildi (www.ntv.com.tr ).

Fransa’da Elektrik Üreten Yol Yapıldı

Fransa’nın Normandiya bölgesinde “elektrik üreten yolun” ilk kilometresi hizmete girdi. Deneme amaçlı yapılan, “fotovoltaik kaptörlü bloklardan” üretilen yolun açılışını, Fransa Çevre ve Tabii Kaynaklar Bakanı Segolene Royal yaptı. Fransa genelinde bu tür çevre dostu yollarını arttırmak istediğini söyleyen Royal, dünyada bir ilk olan yolun “çok umut verici” olduğunu dile getirdi. Güneş enerjisiyle elektrik üreten yolun ilk kilometresinin 5 milyon Avro’ya mal olduğu belirtildi (www.cnnturk.com).

Çin Yapımı Hızlı Trenler İlk Kez AB Pazarında

Çin’in en büyük yüksek hızlı tren üreticisi CRRC, kısa süre önce Çek Cumhuriyeti özel demiryolu şirketi Loe Express ile Prag’da sözleşme imzaladı. Loe Express, Çin’den üç yüksek hızlı tren satın alacağını açıkladı. Söz konusu sözleşmenin işlem hacmi ise 20 milyon Avro’yu aştı. Böylece Çin tarafından üretilen yüksek hızlı trenler ilk kez AB pazarına girmiş olacak. CRRC Genel Müdür Yardımcısı Liao Hongtao’nun verdiği bilgilere göre, Loe Express Şirketi’nin önümüzdeki birkaç yıldaki hızlı tren talebi tamamen CRRC tarafından karşılanacak. Şirketin önümüzdeki 3 yılda satın alacağı hızlı tren sayısı 30’u aşacak.

Japonya'nın Yeni Nesil Mini Roketi Epsilon-2 İlk Kez Fırlatıldı

Gelişen uzay sektörüne ayak uydurmak adına önemli çalışmalarda bulunan JAXA, yeni nesil mini roketi Epsilon-2'yi fırlattı. Roketin yörüngeye taşıdığı uyduysa manyetosfer araştırmalarında kullanılacak.

Japonya Uzay Araştırma Organizasyonu (JAXA) tarafından geliştirilen yeni nesil mini roket Epsilon-2 uzun süreli geliştirme sürecinin ardından nihayet 21 Aralık’ta fırlatıldı. Küçük boyutlarıyla dikkat çeken roket özellikle de fırlatma maliyetlerinin düşürülmesi anlamında gelecekte önemli roller oynayacak.

JAXA'nın ilk kez 2013 yılında fırlattığı Epsilon roketinin geliştirilmiş versiyonu olan Epsilon-2, bir önceki versiyonuna göre yaklaşık %30 daha fazla taşıma kapasitesine sahip. Sadece 26 metre uzunluğundaki bu yeni nesil roket, gücünü katı yakıtlı motorlarından alırken özellikle de ağırlığı çok fazla olmayan uyduların alçak yörünge seviyelerine taşınmasında çok büyük öneme sahip olacak. JAXA'nın tahminlerine göre Epsilon-2 roketi fırlatma maliyetlerini üçte bir oranında azaltacak. Fırlatma ücretinin 3.8 milyar yen yani yaklaşık 32 milyon dolar olduğu belirtiliyor. Yeryüzünden yaklaşık 500 kilometre yüksekliğe yerleştirilen uydu, Güneş'ten ve diğer yıldızlardan yayılan zararlı ışınlara karşı kalkan işlevi gören Van Allen Kuşağı'nın incelenmesinde kullanılacak (www.donanimhaber.com).

Güney Koreli Araştırmacılar Nükleer Füzyonda Yeni Bir Rekora İmza Attı

Dünya üzerinde yapay bir Güneş oluşturma fikrini temel alan füzyon çalışmalarında bir rekor da Kore'den geldi. Araştırmacılar 70 saniye boyunca yüksek sıcaklıktaki plazmayı muhafaza etmeyi başardılar.
Güney Koreli bilim insanları, KSTAR (Korean Superconducting Tokamak Advanced Research) isimli füzyon reaktörüyle yeni bir rekora imza attı. "Yüksek performans" plazma kütlesini reaktör içerisinde tam 70 saniye boyunca stabil bir şekilde muhafaza etmeyi başaran araştırmacılar büyük bir ilki gerçekleştirerek nükleer füzyon hayallerine bir adım daha yaklaşmamızı sağladılar.
Tokamak tipi bir füzyon reaktörü olan KSTAR'da muhafaza edilen plazma kütlesi yaklaşık 300.000.000 derece sıcaklıklara kadar çıkıyor. Güneş'in çekirdeğinden 20 kat daha yüksek bir sıcaklığa denk gelen bu plazmayı bu haldeyken muhafaza etmek aynı zamanda şu anda nükleer füzyon hayallerinin önündeki en büyük engel durumunda. Dolayısıyla bu alanda kırılan her bir rekor insanlığın geleceği adına çok büyük şeyler ifade ediyor.
Reaktör içerisindeki plazma doğru bir şekilde yeterince muhafaza edilebildiği takdirde yıldızımız Güneş'in enerji kaynağı olan füzyon reaksiyonlarını Yeryüzü'nde gerçekleştirmiş olacağız. Hidrojen atomlarının birleşip daha ağır helyum atomlarına dönüştükleri bu füzyon reaksiyonlarında ortaya çıkan enerji o kadar büyük ki bilim insanları genellikle bu durumu "tüm insanlığa yetecek kadar sınırsız ve temiz bir enerji" olarak tanımlıyorlar (www.donanimhaber.com).

Türk Üniversite Öğrencileri Mini Uydu Geliştirdi

Uludağ Üniversitesi'nde (UÜ) eğitim gören iki mühendislik öğrencisi savunma sanayinde, hava tahminlerinde, yeryüzü ve uzayın görüntülenmesinde kullanılabilecek mini uydu geliştirdiler. UÜ Mühendislik Fakültesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü dördüncü sınıf öğrencileri Yiğit Can Taşoğlu ve Ersin Kaymak, normal uyduların neredeyse tüm temel özelliklerini taşıyan fakat daha küçültülmüş boyutlarda olan uydu geliştirdiklerini duyurdular.
Geçtiğimiz yıl Amerika’da NASA’nın desteğiyle gerçekleştirilen proje yarışmasına katıldıklarını ifade eden genç mühendis adayları, çalışmalarını daha sonra Ar-Ge projesine dönüştürmeye karar verdiklerini belirtiyorlar. Mini uydunun -üç boyutlu yazıcı ile- dış tasarımını ve yazılımını tamamen kendileri yapan öğrenciler, cihazın birçok testten geçtiğini ancak son adımda gerekli olan radyasyon dayanıklılık testlerinin henüz yapılmadığını dile getirdiler. Türk öğrencilerin imzasını taşıyan uydu atmosfer ve hava durumu hakkındaki bilgileri anlık olarak aktarabiliyor. Diğer taraftan navigasyon sistemleri için yeryüzünün basit görüntülenmesini de sorunsuz şekilde yerine getirebiliyor. Ülkemizde hava durumu için sadece birkaç ilde meteoroloji balonu kullanıldığını sözlerine ekleyen Taşoğlu ve Kaymak, mini uydularıyla nem, basınç, gaz miktarı ve sıcaklık gibi atmosferik verilerin tamamının anlık takip edilerek daha doğru tahmin yapılabileceğini ifade ediyorlar (www.donanimhaber.com).

ASELSAN Uzaya Çıktı

Türk savunma sanayisinin birçok alanında olduğu gibi haberleşme konusunda da önder olan ASELSAN, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin uydu haberleşmesine yönelik ihtiyaçlarına cevap vermek, bu alandaki teknolojik gelişmelerin takipçisi ve öncüsü olmak için çalışmalar yürütüyor.
Bu kapsamda, ASELSAN Mikrodalga Modülleri, 9 Aralık'ta Japonya’dan fırlatılan araç ile ISS'ye yollandı. Modüller, 1 yıl ISS’de doğrudan uzay şartlarına maruz kaldıktan sonra Nisan 2018’de dünyaya geri getirilecek.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, 8 Ekim'de Japonya Uzay Politikalarından Sorumlu Devlet Bakanı Yosuke Tsuruho tarafından ziyaret edilmişti. Toplantıda, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile Japonya Havacılık ve Uzay Keşif Ajansı (JAXA) yetkilileri, Japonya ve Türkiye arasında, gelecekte yapılması planlanan projelere yönelik iş birliği protokolü imzalamıştı.
İki ülke arasındaki iş birliği doğrultusunda, ASELSAN ürünlerinin ISS'de test edilmesine ve İstanbul Teknik Üniversitesi tarafından geliştirilen küp uydunun ISS’den uzay yörüngesine yerleştirilmesine yönelik anlaşma sağlanmıştı. Anlaşmayla, Türkiye'ye, ISS'de yer alan Japonya’ya ait KIBO modülünde "uydu ve uzay teknolojilerinde kullanılacak malzemelerin uzay dayanım deneyleri ve biyolojik deneyler yapma" olanağı sağlandı. Bu kapsamda, ISS-KIBO modülünde, uzay ortamına maruz kalarak test edilmesi hedeflenen ASELSAN RFBirimi, JAXA yetkililerine teslim edildi.
ASELSAN RF-Birimi'nde, 3 alt modül yer alıyor. Bunlar, Ka Bant Katı Hal Güç Yükselteç (SSPA) modülü, X-Bant Düşük Gürültülü Yükselteç (LNA) modülü ve bunların içine konulduğu mekanik kutudan oluşuyor. RF-Birimi, yürütülecek çalışma kapsamında 1 yıl uzay şartlarına doğrudan maruz kaldıktan sonra dünya ortamına geri getirilecek. Dönüşün ardından uzaya çıkmadan önce yapılan testler tekrarlanarak, uzay ortamının modüller üzerindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olunacak. Elde edilen geri bildirimler, ASELSAN uzay modülü tasarım çalışmalarında kullanılacak. Uydu Haberleşme Sistemleri askeri birliklerin vazgeçilmez haberleşme araçlarını oluşturuyor. Komuta kontrol sistemlerinin birer parçası olan emniyetli ses, görüntü ve veri haberleşmesi için kullanılan uydu teknolojilerinin önemi, özellikle sınır ötesi operasyonlar sırasında daha da artıyor.
Buradan hareketle ASELSAN, sahadaki askeri birliklerle bağlı bulundukları komuta merkezlerinin ve karargâhlarla savaş alanındaki komutanlıkların taktik ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, en yetkin haberleşme araçlarından birini daha alternatif çözüm olarak ortaya koyuyor.
ASELSAN, uydu teknolojileri konusunda sahip olduğu proje yönetimi, sistem/alt sistem tasarımı, yazılım geliştirme, üretim, test ve entegrasyon alanlarındaki bilgi ve tecrübesini kullanarak, gerek askeri, gerekse sivil uydu haberleşme sistemleri ve uydu sistemleri çözümleri sunuyor (www.trthaber.com).

Yıldız Teknik Üniversitesi’nden 12. İletişim ve Bilişim Teknolojileri Günleri

“Sadece derse girerek mühendis olunmaz!” sloganıyla yola çıkan YTÜ IEEE Öğrenci Kulübü, 12. İletişim ve Bilişim Teknolojileri Günleri’nde teknolojiyi mercek altına almaya devam ediyor.
Yıldız Teknik Üniversitesi IEEE Öğrenci Kulübü tarafından 11 yıldır gerçekleştirilen İletişim ve Bilişim Teknolojileri (İLTEK) Günleri elektronik, bilişim ve telekomünikasyon sektörleri başta olmak üzere teknolojiyi mercek altına almaya devam ediyor.
Akıllı otomobiller, bulut sistemleri, e-ticaret, 3B yazıcılar, nanoteknoloji, nesnelerin interneti, akıllı şehirler, yapay zeka, görüntü işleme, giyilebilir teknolojiler, savunma sistemleri, artırılmış ve sanal gerçeklik gibi geniş konu yelpazesine sahip İLTEK Günleri’nde mühendis adayları için teknik ve kariyer etkinlikleri düzenleniyor.
Üstelik ünlü firmaların CEO ve diğer yöneticilerinin de katılımlarıyla genç mühendis adayları başarılı bir kariyerin altın sırlarını birinci ağızdan dinleme fırsatı yakalıyorlar. 12. yılında Simülasyon ve Sanal Gerçeklik Fuarı’na da ev sahipliği yapacak İletişim ve Bilişim Teknolojileri Günleri, 28-30 Mart 2017 tarihleri arasında YTÜ Davutpaşa Kampüsü Elektrik-Elektronik Fakültesi Konferans Salonu’nda gerçekleştirilecek. (www.donanimhaber.com).