Bilim, Sanayi Ve Teknoloji Alanında Güncel Gelişmeler

Arçelik, Hindistan pazarına ‘Voltas Beko’ ile girdi
Koç Holding şirketlerinden Arçelik, Hintli Tata Grubu bünyesindeki Voltas ile Hindistan’da ortak üretim ve satış yapmak için ortaklık anlaşması imzaladı. Taraflar arasında varılan anlaşmaya göre Arçelik Hindistan pazarında “Voltas Beko” markası ile faaliyet gösterecek.

Anlaşmaya göre 1.3 milyar nüfusu ile dünyanın en büyük ikinci ülkesi olan Hindistan’da 100 milyon Dolar sermaye ile yeni şirket kurulacak. Yeni şirkette Arçelik’in Hollanda merkezli bağlı ortaklığı Ardutch B.V.’nin ve Voltas’ın yüzde 49 oranında eşit payları bulunacak. Koç Holding ve Tata Investment Corporation Ltd. ise yüzde 1’er hisse ile ortaklıkta yer alacak.
Ortaklık kapsamında, Hindistan’da kurulacak fabrikada buzdolabı üretimi gerçekleştirilecek. Ortak şirket, Arçelik fabrikalarında üretilen ana beyaz eşya ürünlerinin Hindistan pazarındaki satışını da yapacak. Ortaklık anlaşması 23 Mayıs’ta Voltas’ın merkezinin de bulunduğu Bombay’da Koç Holding, Arçelik, Tata ve Voltas’ın üst yönetimlerinin katıldığı imza töreniyle duyuruldu (http://teknoyo.com/arcelik-hindistan-pazarina-voltas-beko-ile-girdi/).

Güneş'in “Gezegen Yiyen” İkiz Kardeşi Bulundu
Bilim insanları, Dünya’dan 300 ışık yılı uzaklıkta, Güneş'e çok benzeyen ve çevresindeki gezegenleri "yiyen" bir yıldız keşfetti. "Astronomy and Astrophysics" dergisinde yayımlanan çalışma, Güneş'e "ikiz kardeşi kadar" benzeyen ve 6 milyar yaşında olduğu sanılan HIP 68468 adlı yıldızın, çevresindeki gezegenleri kendisine çekerek yuttuğunu ortaya koydu. Çalışmayı yürüten uluslararası ekipten Chicago Üniversitesi Öğretim Üyesi Jacob Bean, “Elde edilen bulgular, yakın gelecekte bir gün Güneş’in de Dünya’yı içine çekerek yok edeceği anlamına gelmiyor. Ancak yıldız sistemlerinin, gezegen sistemleri için benzer etkilere sahip olabileceğini görmemizi sağlıyor" dedi.

Yale Üniversitesinden Debra Ficher, “Bilgisayar simülasyonları, günümüzden milyarlarca yıl sonra, Merkür’ün gezegenler arası kütle çekim gücünün birikmesi sonucu Güneş tarafından yutulacağını gösteriyor" ifadesine yer verdi. HIP 68468 yıldızının yörüngesindeki gezegenleri yemesinin de bunun bir örneği olduğunu söyleyen Ficher, "Keşif, gezegen sistemlerinin şekillenmesi hakkındaki anlayışımızı derinleştiriyor.” yorumunu yaptı.

Şili'deki La Silla Rasathanesi'nde yer alan 3,6 metrelik teleskobu kullanan araştırmacılar, HIP 68468 yıldızının yörüngesinde biri Neptün’den yüzde 50, diğeri ise Dünya’dan 3 kat daha büyük iki gezegen tespit etti. Araştırmacılar, Dünya'dan 3 kat büyük gezegenin, çevresinde döndüğü HIP 68468 yıldızına çok yakın bir mesafede bulunduğu ve yörüngesindeki dönüşünü 3 günde tamamladığını belirledi.
Söz konusu iki gezegenin büyük olasılıkla gezegen sisteminin dış kısmından içe doğru çekildiğine işaret eden bilim adamları, sistemdeki diğer gezegenlerin ise ya HIP 68468 tarafından dışarı fırlatıldığını ya da yutulduğunu ileri sürdü. HIP 68468 yıldızının, ısıya dayanıklı metallerle dolu kayalık gezegenleri yuttuğu için yaşıtı bir yıldızdan 4 kat daha fazla lityum içerdiği kaydedildi (www.ntv.com.tr ).

Çin ve Hindistan İklim Değişikliği Konusunda Dev Adımlar Atıyor
Kısa bir dönem öncesine değin Çin ve Hindistan, iklim değişikliğine karşı mücadelede engelleyici politika güden ülkeler olarak anılıyordu. Şimdi bu dönem çok geride kalmış görünüyor. Her iki ülke de yenilenebilir enerji alanında yatırımlarına hız verdi ve fosil enerji kullanımını kısıtladı. İklim değişikliği konusunda şimdi esas sorun Trump’ın başkanlığındaki Amerika olarak görülüyor.

2015 yılında Paris'te, 190 ülke tarafından imzalanan bir anlaşma yapılmıştı. 8-18 Mayıs 2017 tarihleri arasında Almanya'da yapılan Birleşmiş Milletler Paris Anlaşması Geçici Çalışma Grubu (APA) toplantısında Çin'in ve Hindistan'ın Paris'te kendileri için konulmuş kotaları şimdiden olumlu yönde aştıkları belirtildi.

Çin'in karbondioksit salımlarının hükümetin taahhüt ettiği sürenin 10 yıl öncesinde düşmeye başladığı açıklandı. Paris Anlaşması'nın imzacı tarafları küresel ısınmayı durdurmak için bir takım önlemler almayı üstlenmişlerdi. Bu noktada ABD'nin önceki başkanı Obama'nın bu alandaki çabalarını göz ardı etme anlayışındaki Trump yönetiminin de çıkarması gereken dersler olduğu değerlendirilmektedir (https://www.haberler.com/cin-ve-hindistan-iklim-degisikligi-konusunda-dev-9649045-haberi/).

İsveçli Öğrenciler Kodlamanın Yanında “Yalan Haber” Ayırt Etmeyi de Öğrenecek

Artık İsveçli çocuklar ilkokul birinci sınıftan itibaren kodlamanın yanı sıra, dijital yetkinliği geliştirmeyi amaçlayan yeni müfredat sayesinde güvenilir kaynak ile güvenilir olmayan kaynağı birbirinden ayırt etmeyi de öğrenecekler. Eğitim Bakanı Gustav Fridolin bu durumu şu şekilde ifade ediyor: “Okuma, yazma ve aritmetikte temel bilgiye ihtiyacımız var ki kandırılmayalım. Ama aynı zamanda kaynaklara yönelik eleştirilerimizi artırmamız da gerekiyor. Kaynakların çokluğu modern dijital çağın bir gerçekliği, bu yüzden çocukları güvenilir bilgiyi tanımaya hazırlamamız önemli.”.

Ülkede yapılan bir araştırmaya göre her on İsveçliden sekizi “yalan haberlerin” temel gerçekleri algılamalarında önemli bir etkiye sahip olduğunu düşünüyor. Çoğu İsveçli ise tamamen doğru olduğuna inanmadıkları haber makaleleri gördüklerini dile getiriyor.

Yeni müfredatın en geç Temmuz 2018 Temmuz’dean itibaren yürürlüğe girmesi bekleniyor (http://haberbilimteknoloji.com/2017/06/02/isvecli-ogrenciler-kodlamanin-yaninda-yalan-haber-ayirt-etmeyi-de-ogrenecek/).

Japonya Kendi Küresel Konumlama Sistemini Kuruyor
Japonya, sürücülerin, insansız hava aracı operatörlerinin ve diğer kullanıcıların konum hatalarını azaltmak için kendi Küresel Konumlama Sistemini (GPS) kuruyor. Japon Uzay Araştırma Ajansından yapılan açıklamaya göre, Japon GPS'i Michibiki'nin parçasını oluşturacak uyduyu taşıyan roket ülkenin güneyindeki Tanegashima Uzay Merkezi'nden başarıyla fırlatıldı.

Ülkenin, Michibiki ile konum hatalarını, bazı tahminlere göre 10 metreden birkaç santimetreye kadar azaltması ve, ülkenin savunma kapasitesini artırması bekleniyor.
Japonya, Michibiki bu sayede ile hem sürücüler hem de insansız hava aracı kullanıcıları için daha doğru bilgi sağlayabilecek.

Hâlihazırda ABD'nin GPS'ini kullanan Japonya, bölgesel uydu navigasyon sistemi Michibiki'nin ilk parçasını oluşturan uyduyu 2010'da fırlatmıştı (http://www.ntv.com.tr/teknoloji/japonya-kendi-gpsini-olusturuyor,a_aVcNfRe06JmLcOxys0gg).

TÜBİTAK Desteğiyle Cilt Lekelerini Yok Etti
Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Farmasötik Kimya Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mutlu Aytemir'in, TÜBİTAK Teknogirişim Sermaye Destek Programı (Bireysel Genç Girişim/BİGG) kapsamında "Cilt Lekelerine Etkili Kojik Asit Türevi Dermokozmetik Ürünlerin Hazırlanması" projesi desteklenmeye değer bulundu. Aytemir, sonraki süreçte, Koji Kozmetik Kimya Ticaret A.Ş. isimli kuluçka şirketini kurdu.

Şirket bünyesinde, yüz kremi (gece-gündüz), el kremi, boyun serumu ile vücut losyonu hazırlanıyor. Lipofilik yapıda olan patentli aktif bileşenin cildi soymadan ve tahriş etmeden cilt rengini açarak lekeleri gidermesi ürünlerin üstün yönünü oluşturuyor.

İç piyasada eczanelerde ve güzellik salonlarında satışa sunulacak olan bu dermokozmetik ürünlerin, yurt dışındaki fuarlarda tanıtım yapılarak Ortadoğu, Asya ve Avrupa’ya ihracatının gerçekleştirilmesi hedefleniyor (http://aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/tubitak-destegiyle-cilt-lekelerini-yok-etti/832361).